Jangan Makan Timun !!!! nanti ehem2 sejuk..



Tak sampai seminggu pun lagi gua bakal jadi suami orang...hihi jap jap..aku nak pergi cermin senyum sorang2 depan cermin...

ok dah

Pagi tadi aku ada baca komen-komen rakan sambil tersenyum.., ada yang kutuk aku masak burger hangus la..dan paling best sekali ramai pulak hantar komen kata aku ni hensem...,*ok aku tipu..

Nie nak cita dalam entri yang bertajuk Naz Bongok , aku ada tanya makanan pantang bagi orang nak kawin kan... dan ada salah seorang akak kesayangan blog aku iaitu Sis LM komen


******************


( komen dari sis LM)

**********************

Nampak no 3 tu.., dia kata jangan makan tembikai, petola dan timun...nanti sejuk.., dalam kepala otak gua kuning jer..., sejuk jer takda menatang lain dalam kepala aku ni...ehem2 jer..hahahahah


Ok2..tanak la otak kuning dah...jangan marah ok kakak-kakak.., saya tak tahu maksud jangan makan benda-benda semua tu ..hihi


Apa makanan pantang untuk bakal pengantin ni.., ker takda pantang-pantang pun..,belasah jer...


Lagi apa pantang larang lagi untuk bakal pengantin ni... ce citer ce citer


Sekian...Peace (~_^)v


p/s : tak sampai seminggu lagi jadi suami orang..grrr


{ 64 comments.. read them below or add one }

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ ♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ April 25, 2011 at 3:07 PM
grrrr di bawah tu marah ke? x sabar?
wakakakaka..

malam jemaat best! ahahahahaha
solo molo solo molo April 25, 2011 at 3:09 PM
mak aku pon cakap benda yang sama...



- kalo ko lah kan, ko nak marah kat sape ???
http://solomolo.blogspot.com/2011/04/saya-beli-kat-hong-kong-murah-je.html
n!cK n!cK April 25, 2011 at 3:17 PM
ahahaha..mak gua pon ckp g2!!
Fakhrul1409 Fakhrul1409 April 25, 2011 at 3:18 PM
hahahaha.......timun oh! timun.......sejuknyaaaaaaaaa...dapat pulak yang rangup mkn ngn budu sdap! :D
Isteri Encek Bard Isteri Encek Bard April 25, 2011 at 3:19 PM
hihihihi, nampak sangat keterujaanya, sampai belog kene removed
rara pinkmafia rara pinkmafia April 25, 2011 at 3:21 PM
erk,nk kawen pon kena mkn pntang ke.hmmm...baru tau.hehehe
::Mastura Zakaria:: ::Mastura Zakaria:: April 25, 2011 at 3:22 PM
hahhahah......timun china sedap....
HAJAR hasan HAJAR hasan April 25, 2011 at 3:23 PM
err.. x payah pantang2. bedal je. woo~

psssttt: tak lama lg nk jadi suami dah ! ngeh ngeh ngeh~ ;)
risa risa April 25, 2011 at 3:24 PM
dah dekat2 ni jaga kesihatan ye..jangan jenjalan tak tentu hala ye..darah sweet katanya
mynameismy mynameismy April 25, 2011 at 3:26 PM
kahkahkah! sengal!

ak nk copy paste la pantang larang tu bg kat bakal laki aku! haha ;D

weh ak dah ON Giveaway... nak join sila dtg!
Sabihah Sabihah April 25, 2011 at 3:28 PM
hmm..kalo pantang2 ni tak tau laa dik..tp yang pasti, yang kene buat sblm kawen ni...byk2 kan solat sunat..baca Quran...smoga bahagia smpai akhir hayat...^_^tanak jemput ker??hehehe
efa efa April 25, 2011 at 3:28 PM
ujang oit bedal ja apo pun lah haha
!! Kodet !! !! Kodet !! April 25, 2011 at 3:28 PM
komen pertama tu kata malam jumaat ?
Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine April 25, 2011 at 3:29 PM
MAKIN MIANG EK KO UJANG SEMENJAK NAK KAWEN NI... HAHAHA
YanaMIB YanaMIB April 25, 2011 at 3:32 PM
mslhnye u mmg tak makan pun segala yg sis LM sebut tu..bahaha..kecoh je nk pantang..bluwekk! =P
cantekk cantekk April 25, 2011 at 3:35 PM
yg pantang lagi?

pantang jumpe on saje.

*haha oke aku xd pglmn, ni pglmn yg kawan2+pacik2 opis citer cakap ;-D
sweet stalker sweet stalker April 25, 2011 at 3:36 PM
wahh, dah nak kawin, so selamat pengantin baru.. :)
cantekk cantekk April 25, 2011 at 3:37 PM
lagi nk sambung..

tu pantang jumpe la,,
pantang larang tatau plak ;-D

slmt kawen ujang+yana!
mizzkechique mizzkechique April 25, 2011 at 3:38 PM
ujang ni pantang dapat tips cenggini.. terus kunen!!! grrr
cpahniza cpahniza April 25, 2011 at 3:39 PM
elakkan makn kepak ayam / ciken wings - tuk lelaki ja tau..

ELAKKAN k bkn xleh lgsg..kank ko tliur lak tgk yana mkn ciken wings sowg2...
THE LEKAT LEKIT STORY THE LEKAT LEKIT STORY April 25, 2011 at 3:47 PM
masa kita nak kawen dulu takde pantang apa2.. pantang jumpa & nampak jer semua bedal.. tp cuma satu pantang jer.. ni pantang org pmpuan. bkn dekat nak kawen jer.. dah kawen lg la pantang ni berkuasa.. pantang laki menggatal dengan pompuan lain... kekekekeke
✿....rossa alina....✿ ✿....rossa alina....✿ April 25, 2011 at 3:51 PM
xtau ape pantangnye la plak..xdapek nk bantu..sbb blm kawen.. ;p

seminggu je lagi??huhuhu..perasaan?? ;p
liyana liyana April 25, 2011 at 3:52 PM
tp timun baru goreng, panas kot, so boleh kot, haha
Rozuan Ismail Rozuan Ismail April 25, 2011 at 4:00 PM
malam pertama paling best.pecah segalanya!
ila ila April 25, 2011 at 4:02 PM
rse x sabar pulak nk dpt adek sedare.
hhehe
♥sophie♥ ♥sophie♥ April 25, 2011 at 4:03 PM
bile nak dpt anak buah dr ujang ek (",) HAHA
MamaEma MamaEma April 25, 2011 at 4:04 PM
jgn pantang jumpa yana...hehehe
Hansyirah Takezur Hansyirah Takezur April 25, 2011 at 4:16 PM
bro ujang ni nak berpantang?
impossible! haha
Cik Eka Cik Eka April 25, 2011 at 4:24 PM
kih kih...ko dengo tu ujang...jgn makan timun..motif dia angin..kang ko tak larat bangun dari katil..sian kak yana i tu..bahahaha
lalink7 lalink7 April 25, 2011 at 4:26 PM
wahh...entri nampak macam sukeee..

satu lg..jgn nak wat party bacelor2 pulak ngan mmber lelaki yg lain mcm cite omputeh tuee..hahahhaha...mana tau kot buat ngan wan ke abg ben ke...hahahah
fuuyooh fuuyooh April 25, 2011 at 4:41 PM
selamat pengantin baru ujang.. komik bila nak kua..
Aku terlupa
KAMIHIDUP KAMIHIDUP April 25, 2011 at 4:49 PM
timun memang tak baik makan, sejuk, nanti tak perform. :)
qasehraihan qasehraihan April 25, 2011 at 4:58 PM
uiii..tuje beno gayanya is..hakhak..
sila mkn sup ekor salu..aummm!!haha

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/bila-rinduku-jenguk-blogmu.html
qasehraihan qasehraihan April 25, 2011 at 4:58 PM
uiii..tuje beno gayanya is..hakhak..
sila mkn sup ekor salu..aummm!!haha

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/bila-rinduku-jenguk-blogmu.html
aizamia3 aizamia3 April 25, 2011 at 5:14 PM
pantang... emm..

aku takde pantang.. aku cuma pantang tengok.. kihkihkih.. kau jangan lurus sangat ikut je nanti tidur luar kau nanti Ujang... ;)
Lydia Miza(Aidyl Azim) Lydia Miza(Aidyl Azim) April 25, 2011 at 5:18 PM
kah3...
UJANG WAT AKAK GULING2 GELAK
KO COPY SEMUA EH UJANG..HAHA.TP YANA KATA UJANG TAK MKN SEMUA TU.SO TAKYAH LA RISAU KAN?HAHA.

LAWAK LA UJANG NI.TP..INGAT SAMPAI TUA NASIHAT AKAK TU TAU , SOK BILA DAH TUA , MAKIN RABUN LEH BACA SEMULA PESANAN AKAK TU PKI SPEK MATA..KEH3.
cik ayin cik ayin April 25, 2011 at 5:34 PM
ala..tak sabo nya...hahahaa
KatekateKite KatekateKite April 25, 2011 at 5:45 PM
eh ehh... bukan 'jangan makan timun'...

jangan makan banyak....

makan biase2 setakat sehiris dalam nasik lemak, 2 hiris dalam nasik eyam, no hallah! kan timun tu elok, ade vitamin gak....

jangan palak sehari tibai sebijik timun! hahaha.


-------------------------------
Mintak tolong vote no. 23 kat sini =)
Cik Azizah Cik Azizah April 25, 2011 at 5:51 PM
abg ujang boleh tgk pantang larang ni yer..
Pantang Larang Bakal Pengantin

sebuk tanya pantang larang kan...
Anabella Anabella April 25, 2011 at 6:08 PM
terjumpa dlm blog ustaz mne ntah..tlg bagi ..

RASULULLAH S.A.W.. ADAB UZ-ZIFAF Ahmad telah menceritakan :"Telah menceritakan kepada kami oleh 'Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : "Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda : "Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya .
Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian maka Allah mengeluarkan tujuh puluh (70 ) jenis kefaqiran dari rumah kamu dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :-

1. Susu
2. Cuka
3. Coriander (Ketumbar)
4. Apple Masam

Saidina Ali r.a bertanya : "Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?"Baginda menjawab : "Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak.

"Saidina Ali r.a ! bertanya : "Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang..? (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan) ."Baginda menjawab : "Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna.
Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran .Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya.""WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A.S."
Bella Bell Bella Bell April 25, 2011 at 6:26 PM
ok3...gua xmakan der..hahaha~~
Mat Gebu Mat Gebu April 25, 2011 at 6:45 PM
Ada gak yg pantang makan taugeh dan batang keladi, tapi kan sedara pcm, aku tengok melantak semacam jee...dekat seploh orang juga anak..pergh jenis ber"baja"..cuit sikit trus menjadi...apa2 pun semuanya kuasa Allah swt...doa banyak2...
halila Ibrahim halila Ibrahim April 25, 2011 at 7:50 PM
setahu akak le kan .. timun ke tauqe ke atau apa2 yg sejuk2 ni org pompuan je yg tak elok makan.. tambah2 lagi buah2 yg banyak air macam tembikai.. pompuan tak elok la makan.. untuk lelaki just makan byk2 kacang bendi jer ..ni nasihat .. jangan dok kata akak kona2 atau otak kuning plak ekk..

tapi.. rasanya pengantin baru ni .. cuma pantang tengok je..tak caya .. tengok la nanti..
darkbatman darkbatman April 25, 2011 at 7:54 PM
hahahahaa.. kene take note info Lm kat dlm blog ujang.. ujang, ko jgn nakal2 sgt kang mlm nt tdo je kejenye.. Kehkehkeh!
Fareha Rahmat (Bos Besar) Fareha Rahmat (Bos Besar) April 25, 2011 at 8:07 PM
ada-ada je lah ko ni ujang, hahahaha, tp ikut je la petua tu hik hik, mls akak nak ckp lebey,seminggu lagi ni kan kan kan
EZAN IDMA EZAN IDMA April 25, 2011 at 8:35 PM
hahha. adoi. tak sabar2 letewww
muhammad iqbal hakimi bin tahir muhammad iqbal hakimi bin tahir April 25, 2011 at 8:37 PM
haha..jang drive pelan2 nanti..kang terbabas..kah3
Citarasa Rinduan Citarasa Rinduan April 25, 2011 at 9:55 PM
ujang..
time melangkah ke gerbang perkahwinanlah. pelbagai petua yang perlu diamalkan..
bagus terus diamalkan sampai ke tua tau....

dan.. time ginilah, bukan otakmu jer kuning.. kawan2 pun ikut kuning gak.. suka sakat..menyakat dan di sakat..
-aiDiL- -aiDiL- April 25, 2011 at 11:16 PM
pantang bg aku klu org kawin ni pantang jeling n pantang lepe je jang.. 2 je yg blh aku bgtau.. yg lain2 x de kot
Ummu Khaulah Ummu Khaulah April 25, 2011 at 11:48 PM
sume takley makan..

makan angin lah best .

tak pun makan penampar.. hunhun~
✿❤Cik Izan❤✿ ✿❤Cik Izan❤✿ April 25, 2011 at 11:57 PM
ujang asyik tersenyum lebar jer sekarang...tido pun senyum jer...^__^
HAZWAN17 HAZWAN17 April 26, 2011 at 1:12 AM
nasib baek ku memang tak makan timun hahaha...mesti best an kawen..
FARISZ@AZ.Com FARISZ@AZ.Com April 26, 2011 at 3:26 AM
Pantang makan?
Banyakkan makanan yang khasiat.
Yang penting jaga makan, jangan BOROI lepas kawen =))

BOROI = perkara yang sering melanda ramai lelaki lepas kawen
AnonymousAnonymous April 26, 2011 at 7:09 AM
ni ha wajib baca!

http://cetusanmuallim.blogspot.com/2010/06/nasihat-rasulullah-saw-kepada-pengantin.html

barakallahu lakuma wabaaraka 'alaikuma waam'a bainakuma filkhayr.

moga rumah tangga yg dibina diberkati Allah, di berikan mawaddah wa rahmah.
eima eima April 26, 2011 at 8:45 AM
jgn lupa baca doa tau mlm tu nanti
msredcheesecake msredcheesecake April 26, 2011 at 9:44 AM
en ujang,
gud morning..
tul, ais letak jauh2....ade org yg dikenali oleh msred baru terima akibatnye suka sgt minum ais...
Miss Ran Miss Ran April 26, 2011 at 1:49 PM
ujg ni mgkin membantu

http://ustazdonut.blogspot.com/2011/04/seks-cara-islam.html
Ct Arina Ct Arina April 26, 2011 at 4:41 PM
lagi petua n larangan keras, lu dlarang menggatal dgn heliza mahupun lisa lagi pas kawin nnt ;p
♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ ♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ April 26, 2011 at 5:54 PM
ahaha..ne de pantang larang bro!!
kan nanti xde tenaga plaksss!!
psstt...sembur skit..
malam jumaat..kah3!!


☆┌─┐ ─┐☆
☆│▒│ /▒/
☆│▒│/▒/
☆│▒ /▒/─┬─┐... HYE!! HYE!!
☆│▒│▒|▒│▒│ ..PEACE....
┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒
❤salam singgah dari mummyweiyda❤
❤eppy blogging ya!!❤

Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog