Wednesday, February 19, 2014

Kenapa Rank Alexa Turun Walaupun Trafik Tinggi?

RANK ALEXA



Mesti ramai tertanya tanya kenapa rank alexa yang sepatutnya meningkat bila pengunjung blog makin tinggi tetapi tidak meningkat yer dak..?? ker gua jer yang tertanya-tanya ni..hee. Benda ini berlaku kepada gua. Dalam kepala otak gua sendiri  dimana sepatutnya semakin tinggi trafik blog semakin rendah la rank alexa yer dak..??

Tapi lama-lama gua fikir dan kaji ternyata fikiran gua itu sebenar terpesong dan meleset.., trafik tinggi tidak menjamin 100% mendapat rank alexa terbaik. Memang betul trafik blog yang tinggi boleh mendapatkan rank alexa yang baik tetapi ada beberapa faktor lain juga

Ada beberapa sebab dimana blog yang mendapat trafik yang tinggi akhirnya tidak mengalami peningkatan ranking, malahan siap jatuh lagi ranking alexa dia contohnya blog gua..hahaha. Sebenarnya benda ini perkara biasa kerana rank alexa tidak berpandukan kepada jumlah visitor semata mata ingat tu , rank alexa ini banyak faktor untuk menentukan sesuatu ranking blog ataupun website.

Bawah ini antara beberapa sebab ranking alexa tidak berada pada kedudukan terbaik walaupun pengunjung blog meningkat naik


Trafik Tidak Konsisten

 - Ramai orang masuk blogkita  rank alexa akan bagus tu memang betul.., tapi korang patut kena jaga trafik korang supaya konsisten.  Trafik yang ada pasang surut boleh membuatkan ranking blog jadi naik turun gak kejap naik kejap turun agak gila disitu yer dak..? contoh hari ini 1000 uv, esok 2000 besoknya lagi 1500 uv ini yang maksud gua trafik tak konsisten yang akhirnya boleh membuatkan blog korang tak boleh dapat ranking yang baik.

Update Artikel

- Bukan hanya perlukan trafik yang konsisten, tetapi blog juga harus menyediakan artiken yang fresh. Kalau harapkan posting-posting lama tapi tak update secara tak langsung ia membuatkan rank alexa kita jatuh. Korang kena rajin update blog secara konsisten juga secara tak langsung trafik korang pun boleh jadi konsisten yer dak..? Dalam hal ini korang tidak hanya update benda baru yang penting haruslah update blog sentiasa..hehe..paling malas pun seminggu sekali...

Backlink

- Selain dapat meningkatkan pagerank dan page index, backlink juga boleh menentukan Alexa rank blog korang . Alexa juga akan mengira backlink suatu blog sebelum memutuskan untuk menempatkan blog bersangkutan berada pada level ke berapa. Rajinkan la untuk menambahkan backlink kepada blog korang, kerana selain dapat meningkatkan ranking, backlink juga akan memberikan korang visitor dengan cara meningkatnya page index blog anda...ha paham dak..?? jangan sesekali beli backlink sebab tak power pun..hihi..('',)


****************************


Salah satu cara terbaik untuk dapatkan ketiga atas tu dan untuk naikkan rank alexa korang ialah blogwalking dan tinggalkan komen di rakan blog.., nampak kecik tapi besar maknanya.

Dari ketiga kejadah penyebab turunnya Alexa rank blog ., yang paling gua tekankan adalah point yang pertama, iaitu konsistenya trafik blog. Ini yang paling harus korang perhatikan untuk menjaga Alexa rank blog korang... jangan jadikan blog gua ni contoh sebab dah bertahun Rank Alexa gua tak bagus..hahahah

Rank Alexa blog gua terbaik pernah capai ialah :


rank alexa blog erti kehidupan

Tapi itu dulu..apa yang gua buat gua dapat..bila malas tak dapat la..hahahaah



Sekian...Peace (~_^)v


15 Orang Memberi Komen & Pendapat

Alexa ni kalau dah banyak angka tu, kasi pujuk la bro..bagi cokelat ke. hahaha

Pencapaian dulu yang memang terbaik!

trafik tak consistent tuh antara sbbnya,,,
gua prasan tuh dulu masa gua kejar trafik..
skrg tak kejar sgt.. tapi update sebulan 4 kali at least...
trafik alhamdulillah consistent.. dan rank pon alhamdulillah

Mohon singgah blog saya untuk naikkan rank alexa yang hampir terkeluar dari ranking.. Hahahaha...

hehe lawak... kena la rajin , biar up sikit..!

jenguk blog sy jgak yer... :D

Sesekali ko update pasal info blogging nie memang bagus la... cuma bukan kebiasaan kan...anyway entry yang baik laaa

woww!! terbaik laaaahhh.. :)

http://www.norainyusoff.com/2014/02/makanan-yang-menarik-di-tawau.html

salam..dtg dr segmen http://syiralokman.blogspot.com/2014/02/give-away-birthday-akiff.html

terima kasih di atas perkongsian ini.

terima kasih ilmu yang tips top saya suka baca ... awak free layari web saya lak yea.. http://aiskosong.com/2014/05/anggota-polis-penjaga-kaabah-cetus-kemarahan-orang-ramai/

Nice artikel.. mmg pelik alexa ni.. viewer ramai tp rank alexa turun..


EmoticonEmoticon