Friday, March 25, 2011

Video Bunuh Diri Di KB Mall | Hukum Bunuh Diri

Nak tengok Video dan gambar pergi blog  Joe
 
 Aku sedih betul dengar berita macam ni.., oh bangsa dan saudara Islam ku, Bunuh diri adalah dosa besar..
Ingarlah.., apa dugaan yang dialami mengadu la kepada ALLAH

Semoga wanita tu insaf.....

********************************
 
Kesalahan membunuh diri merupakan satu kesalahan yang terlalu besar. Orang yang membunuh dirinya akan diazab di akhirat kelak sebagaimana dia membunuh dirinya di dunia sepertimana dijelaskan oleh Nabi S.A.W.
Abu Hurairah R.A. meriwayakan dari Nabi S.A.W.




مَنْ تَرَدَّى مِنْ جَبَلٍ فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَهُوَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ يَتَرَدَّى فِيهِ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا وَمَنْ ‏ ‏تَحَسَّى ‏ ‏سُمًّا فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَسُمُّهُ فِي يَدِهِ يَتَحَسَّاهُ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَدِيدَةٍ فَحَدِيدَتُهُ فِي يَدِهِ يَجَأُ بِهَا فِي بَطْنِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا

Maksudnya: “Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahannam kakal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diiri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahannam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
 
Daripada Thabit bin Dhohak R.A. (ثابت بن الضحاك), sabda Nabi S.A.W.:
 
مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَيْءٍ فِيْ الدُّنْيَا عُذِّبَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
 
Maksudnya: “Sesiapa yang membunuh dirinya dengan sesuatu benda di dunia, dia akan diazabkan dengan benda tersebut di hari kiamat.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
 
Daripada Jundub bin Abdillah R.A. (جندب بن عبد الله), katanya Nabi S.A.W. bersabda:

‏كَانَ فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ رَجُلٌ بِهِ جُرْحٌ فَجَزِعَ فَأَخَذَ سِكِّينًا فَحَزَّ بِهَا يَدَهُ فَمَا ‏ ‏ رَقَأَ ‏ ‏ الدَّمُ حَتَّى مَاتَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ‏ ‏بَادَرَنِي عَبْدِي بِنَفْسِهِ حَرَّمْتُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ
Maksudnya: “Dahulu dikalangan umat sebelum kamu ada seorang lelaki yang ada kecederaan (kemudian menjadi ulser), lalu dia tidak bersabar menanggung kesakitannya, lalu dia mengambil pisau dan memotong tangannya sehingga darah tidak berhenti sehinggalah dia mati. Firman Allah S.W.T.: “Tergesa-gesa hambaku kepadaKu (dengan membunuh diri), aku haramkan untuknya syurga.” (al-Bukhari dan Muslim)
 
 
Sumber Dari  SINI

Artikel Terkait

23 comments

sama² kita berdoa semoga diberikan petunjuk dan hidayah, amin...

kalau nak bunuh diri 2 mati terus xpela..neh kalau dok nyawe2 ikan..dok nyusah plak ke mak bapak...benci haihh~~

uik takut la nk tgk. mati ke tak ujang?
kdg2 org y nk bunuh dr ni xsdr ape yg die buat ujang.. sume nye diluar dugaan.. mental die xbtol tu bleh buat bukan2

wah..sucinye entry ko. ase nk nangis

ieb pun ada wat entry pasal nie.. terkejut baca

moge jd pengajaran ntok kite... minta jauh sume ni..nau'zubillah minalzaliq'

sokong nick..
doa lah kita tak buat semua tu ujang

aku siap baca sua kali
betul ke ni
aku tak silap ke
ni conferm blog ujang kan
aku tak salah blog kan

ENTRY HOT : Beku

bende bodoh yg paling wa xkan buat. mintak djauhkan!

bile lu post n3 siyes camni, janggal doh =,=

da byk sgt kot pahala die...

uhhh tak sanggup nak tengok....apala gunanya bunih diri ni..loser....berjuang utk hidup sehingga ke akhir adalah pemenang yang hakiki.

http://thegoldenrosereturn.blogspot.com/

bodoh btol sape yg bunuh diri tu,
x pikir banyak kali ke sblm bunuh diri tu,

istghfar~~

apa nak jadi dengan dunia ni...

ujang : as salam geng, lama x komen sini..tu lah, KB MALL ni dekat kampum ai, aritu balik kampum x singgah pulak KB MALL ni...adehhh!
apa² pun mintak dijauhkan kejadian seumpama ini dari terjadi kepada kite, kuarga dan rakan²...

p/s : Sila lah BlogWalking ye...tengkiu...
1.New Entry ".:.TERHARU & MENGHARGAI.:."

A'ah.. Tu lah pasal.. Ade tengok anak buah post dalam fb.. Takmo lah tengok.. Ngee :) Kang tak tido malam plak.. Dia kecewa pasal results spm kan?

Entry Terbaru : Biarlah Orang Mengutuk *Senyum* Nuffnang Bagi BE Lagi

Hadoi..ujang ker yg bagi tazkirah nie. Mcm tak percaya..tapi kene percaya.Almaklumlah..hari jumaat kan?
Yg buat malu nye..tentu gadis melayu kan? pasal cinta lah tue.Apa daa..

Entri Terkini

1) 25 MARCH 2004

dah tgk dah smlm,,mmg la tak tahu kena rasuk ape,,astaghfirullah

kesian kat pompuan tuh ,aduhai ,mudah sangat nak bunuh diri ,bagai nyawa itu tiada nilai ..rosak2

http://jambancomel.blogspot.com/2011/03/maaf-aku-dah-berpunya.html

Allah bagi dia peluang hidup, moga dia diampunkan...

kadang2 kite terlalu ikotkan nafsu... nauzubillah... same2 la kite berdoa agar kite dijauhkan daripade pemikiran sebegini apabila ditimpa ujian dan sedang stress...

Isu KB Mall lg... u ol tgk lam video... sy tgk 'life' semlm... otw nk g cuci keta kat drv in berhampiran KB Mall tu lar... jem bkn main.. 1 jam dlm keta... rupa nyer ada adegan bunuh diri ni.. x sanggup nk tgk dpn mata.... dgr kt x mati bdk tu.... pihak bomba dh tahan 'jaring' kat bwh... so dia jatuh ats jaring tu lar.... sy x sempat tgk sbb keta dpn dh jln...so tu jer... lupa laks nk snap pics huuuhuuhuu....


EmoticonEmoticon