Monday, July 21, 2014

Nak Beli Belacan Terambil Gambir..hihi




Kepada kaum hawa gua hampir pasti mesti ramai kenal apa itu belacan dan rupa bentuknya yer dak..?? tapi tak berapa ramai tahu apa kegunaan belacan yer dak..?? kalau tak takyah geleng kepala tu.

Kepada kaum adam pula gua hampir pasti ramai kenal apa itu gambir dan majoritinya pasti tau kegunaan gambir yang satu iaitu menegang kan angry bird.....hahahahaha, takda la..sebenarnya banyak je keguaan gambir yang lain ... hihi

************************

Ok motif utama gua bukan nak cerita cara menegangkan bebird korang tu ataupun cara guna gambir tu.., sebab gua sendiri pun tak pernah praktikkan kegunaan gambir.

Motif gua nak cerita adalah pengalaman pertama kali gua beli belacan..!!!!!

Al-kisahnya si YANA ni sibuk nak tunjuk skill dia masak kangkung belacan..., walaupun gua memang yakin masakan dia boleh menjadi, tapi gua cukup malas nak suruh dia masak..!!! grrrrr kenapa..??? korang wusha la sendiri entri kangkung belacan dia di SINI 

Pada tempoh hari yang dia nak goreng kang kung belacan tu.., dia suruh gua beli belacan.., dia kol gua masa opis hour

pukul 3.30 (dalam opis)

"papa.. balik opis tolong belikan belacan boleh.." tanya yana
"erm..ok.." jawap gua ringkas

gua bila opis hour jawapan gua akan sentiasa boleh sebab malas nak panjang berjela hahahaha, tapi bila balik kerja gua call balik untuk memberi alasan.

pukul 5.30 (otw balik rumah)

" erm..buat apa nak beli belacan.." tanya gua

" nak goreng kakkong belacan la.." jawap yana

"ala beli je la..malas la nak singgah kedai" bidas gua

" ala sayur ada dalam peti ais tu.., tak goreng kang basi.. bla bla bla bla bla(bebelan kaum hawa) " balas yana

" hurm ok.." jawap gua tanda malas nak layan


************************

Lokasi : Di kedai beli belacan]
Masa : 6 pm


Gua dengan muka was was campur konfiden masuk ke kedai untuk beli belacan.., gua masuk-masuk tanya aci kaunter tu

" aci belacan mana.." 

"ada belakang itu rak air macha" jawap aci tu

gua pun pergi la ke rak belakang rak air tu.., wusha wusha... gua dah maki diri sendiri..!! jadah mana satu belacan ni.., kata hati kecil gua.. 

Gua pun belasah amik satu bungkusan yang konfidenya itu adalah belacan.., terus bawa ke kaunter..

" deyy macha..ini bukan belacan la..ini gambir..," bernak aci tu kepada gua

" eh gambir dengan belacan bukan sama ke.." jawap gua coverline

"macha gambir tu untuk awak punya la macha'' perli aci tu..siot tol

"ok fine fine..,mana saya tau aci.." jawap gua sambil muka dah merah padam..!!!! dan terus berlari ke rak belakang untuk mengambil belacan..atas bantuan orang kedai tu.

Mana tak merahnya.., dekat kaunter tu ada awek cun beratur nak bayar gak.. derm.!!!!!!!!!!  awek tu bantai tersengih bila aci tu jawap gambir tu untuk gua punya...cis..!!! 


Dengan itu, hari ini gua istiharkan yang gua dah kenal belacan..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Bawah ini gambar gambir.., siapa nak tau fungsi gambir..?? sila google ok hehe

gambir


Moral Of The Story

- kalau dah bengong jangan malu bertanya
- jangan over confiden
- jangan tolong orang rumah beli barang..hahahahaahah


Sekian..PEace (~_^)v


17 Orang Memberi Komen & Pendapat

hahaha
kalau anum ada kat kaunter comfirm anum gelak gak

Gambir tu apa???? Hahahahaha sumpah tak pernah tahu

ni gambir sirih bro.. kalau sapu alamat merah bibird tu... gambir utk bibird gambir sarawak... kaler choxlat itam ke hitam... kalau buat kunyah sirih alamat kebas satu mulut... hehe

haha..seb baik la korang tak tersalah makan..ingat hati ayam,rupanya belacan

hahahhaa.. sumpah lawak... lagi satu.. ceq xtau pun kegunaan gambir tuu >.<

amal singgah sini.. semoga tuan blog panjang umur dan dimurahkan rezekii.. aamiiin

Hahaha... Tak pernah tahu pun kegunaan gambir...

Kedai Mana ada jual Gambir tu(bukan nak beli pon) saje jer.. Maniam ker? Kiat Siong ke? dan pakajing sama ke? apa2 pon memang menghiburkan entry ko ni... ke di sebabkan aci tu ... kau balik rumah .. kau guna belacan tu seperti kegunaan gambir(lu punya lah) ke kau cover line... sebenarnya cerita ni kau nak beli gambir tapi terambil belacan... heheheh(http://mrz9897.blogspot.com/)Komen Along mmg selalu mcm Sebuah Entry.. hahahahah

Gambir ? apa tu.. nk google la sebelum gi beli #EH

- jangan tolong orang rumah beli barang..hahahahaahah

itu sudahnya ye dak.. hehehe.. kesian kat dak Yana lepas ni..

hahahah...jauh bebeno belacan jadi gambir tu.hehehe

nasib baik aci tu bagitau..kalau tak alamatnya masak kangkung goreng gambir la jadinye..hihihi

Hurmmm...... nasib baik kena tegur dengan aci... kalau dah sampai umah confirm kena bebel dengan yana....

wei ujang bukan gambir ni la utk bebird tu .. tu gambir makan utk sirih ..sengal ....

gambir sarawak yg org buat utk bebbird tu..kaler hitam ...

gambir tu tuk pekatkan inai!sebaik sy tahu bezakan gambir n belacan..huh selamatt:D

sayur kalau tinggal lelama dlm peti pun "basi" ek...

terima kasih atas perkongsian :)

kalau dah bengong jangan malu bertanya. hihihi


EmoticonEmoticon